2019. március 8., péntek

Szarajevó-2.

A Vrelo Bosne Park után a szállásunkra autóztunk, ami Szarajevó másik végén volt. Ez is előnynek bizonyult, mert így keresztül autóztuk Szarajevót-megtekintve nagy vonalakban azt...
már ekkor csak ámultunkés bámultunk a látottakon..
golyó ütötte házfalak, lerombolt, kiégett épületek a város legközepén Skenderijában is...
Nagyon sok mindent helyre állítottak, de a golyó ütötte lyukak a házak, épületek falain megmaradtak... mementónak..
A háború beitta magát ide..

aztán ahol hely volt a házak között a hegyoldalban ott pedig sírok fehérlettek: temetők. Van ahol az út szeli át a temetőt és van, hogy a házak között is van kisebb, de mindenhol inkább nagyobb fejfa-erdő látható..

Megérkeztünk a szálláshoz, parkolni előtte vagy mellette  lehetett. A korábban kinézett szállás a Pansion River kb 100 m-re onnan- de szerencsére nem ott foglaltam... a koszos folyó felett ezen a szálláson..hm... nem lett volna szerencsés.

Ez amit indulás előtt 4 nappal találtam-mert anyu akkor csatlakozott be- ez szuper helynek bizonyult minden szempontból, ha jövünk még akkor is ide fogunk jönni!

Heritage Hotel Gate of Sarajevo:
12 szobás kis hotel az út mellett, gyalogtvra Bascarsijához, akár este is jót lehet sétálni. Parkolás a hotel előtt vagy mellett. Közvetlen mellette van egy benzinkút, ahol mindent lehet kapni emberi áron. Mi legfőképp innivalóért jártunk is.
A svédasztalos reggeli minden igényt kielégít.
Lecuccoltunk, idő előtt becsekkolhattunk, felcuccoltunk. 3 emelet van, de nem vészesen magas.
Aztán irány a város. kellemes langymeleg idő lett-elég lett a tavaszi kabát.

Szarajevóban volt legelőször Európában villamos... a második Bécs és a 3. hely Budapest!

egy napos péntek délután a belváros szívéean: Bascarsijában. imádtuk. Keleties, hangulatos. Biztonságos és kellőképpen érdekes. Kávézók, éttermek, kinti benti kiülőkkel.. ami negatívum: mindenhol lehet dohányozni, de a dohányzás a kultúrájukhoz hozzátartozik-ezért nem is tiltják meg sehol

Bascarsija: Sebilj

a felvonó a Trebenic tetejére visz fel. 1992-ben megölték a szerbek a felvonó kezelőjét, róla nevezték el a fenti állomást. Nem mentünk most fel, mert amikor oda jutottunk volna nagyon feltámadt a szél. Egyébként a szállástól kb 300 m séta az alsó állomás..

Március 8-a péntek volt épp, Nemzetközi Nőnap itt is. Mindenfelé virágárusok és minden második nő virágokkal indult haza...
a város tele virágokkal-virágárusokkal...

Nemzeti étel a cevap és plejskavica-krémes juhtúróval, apróra vágott hagymával és pitával :) Imádtuk.
 Nagyon sok helyen lehet ilyet enni, nagyon olcsóért-még a belváros legbelsejében, a Bascarsijában is. Nagyon jó volt  ahangulat péntek este, minden kávézó, étterem, kajálda és cukrászda dugig tele...

Szarajevó pont olyan, mint amilyennek elképzeltem 😍. Bašcarsija az óváros pedig szerelem első érzésre és pillantásra.
A városnak van egy sajátos hangulata...
a haború nyomai láthatóak, érezhetőek. A város él és élni akar, talán meg jobban mint előtte...
Ebben a városban és a környező dombokon a házak közé beékelt temetők pedg nem hagyják feledni a múltat és a megtörtént borzalmakat :(: hogy ez megtörténhetett itt Europa szivében a XX.század végén...
360'-ban körbefordulva nincs olyan domb ahol ne lennének ezek a fehér fejfák, hófehérre színezve a hegyoldalt. Mementók.