2012. október 27., szombat

Októberi Dél-Lengyelország:Krakkó és környéke, Zakopane

Már megint egy hirtelen jött ötlettől vezérelve ( több éve gondolkodunk rajta):)) október utolsó hetében elkirándulunk a lengyelországi Krakkó és környékére.
Krakkó térkép:

Nagyon kíváncsiak vagyunk a városra, a sóbányára Wieliczkában, és Auschwitzre is!
Biztosan nagyon megrázó lesz, de úgy gondolom, mindenkinek látnia kel a borzalmak helyszínét!
3 éjszakát leszünk Krakkóban, majd csütörtökön elindulunk hazafelé-Zakopane-felé.
találtam egy nagyon jó honlapot:

Mivel annyi csodásat és szépet olvastam róla, illetve láttam képeket, muszáj legalább 2 napot eltöltenünk ott.
Lehet, hogy már  a Tátrában van hó:)
Szállást ide foglaltam.
Első sorban jól szeretnénk magunkat érezni!

Szállást a jól bevált booking.com-on foglaltam, bár sokkal nehezebb volt, mint eddig.
Vagy  a reggeli nem volt az árban, vagy a parkolás. Ja és úgy néz ki, hogy nagyon sok jó szállás foglalt erre az időre:), ráadásul a kocsit sem mindegy, hogy milyen áron és helyen parkoltatjuk...
Sót a zakopane-i szállások kifejezetten drágák, de nagyon szépek!
A zakopane-i szállásunkat azért foglaltuk mert nagyon megtetszett. Csak azért akarunk oda menni, hogy itt aludhassunk ebben a panzióban:) Olyan mesebelien hívogató:) Meseszép:)
A zakopanei szállást előre ki is fizettem, így oda biztosan megyünk.

A krakkói szállásunk első pillanatra nem olyan jó, mint szerettem volna, de drágát sem akartunk: igaz volt Grand Hotel 3 éjre 5 főre 455 ezer  FT-ért, na de ezt mégse:))
Itt lesz a krakkói szállásunk:

Előre fizetve, akciós ajánlattal, reggelivel.
Október 22-én hétfőn indulunk nagyon korán reggel és Budapest felé megyünk-legalább odáig autópálya van!
Majd északnak vesszük az irányt: Vác- Szlovákia...
Parassapuszta-Ipolyság (Sahy) - Zólyom - Besztercebánya - Rózsahegy (Ruzomberok) - Dolny Kubin - Chyzne - Krakkó.

2012. október 22. Hétfő.
Alig tudtam aludni, így nagyon korán már 4-kor keltem. Sajnos csak reggel 7-kor  tudtunk otthonról elindulni.
Szlovákia

Délelőtt 10 órakor még magyar részen ártunk, Vác felett. Aztán egyszer csak átjöttünk Szlovákiába és dombnak fel, hegynek le jöttünk, autóztunk. 2 sáv semmi pálya:(. Nagyon veszélyes a kamionosok senkit és semmit nem kímélnek.

Egy fizetős rész volt Besztercebánya és Zilah között.
Persze mi találtunk egy másik pályarészt és azon indultunk el, de az közvetlen Zakopane-ba vezetett volna, Poprad felé, így vissza kellett fordulnunk.
még Szlovákia
szlovák-lengyel határ
gondolom: valaha jobb napokat látott őrbódé
Lengyelország

Így tisztán 640 km-t jöttünk, 5-en, csomagokkal.
Délután 16 órára értünk a szállodához, amit GPS-szel simán megtaláltunk:
Green Energy Hotel, az egyik pályaudvar mellett, csendes lakótelepen van. Parkoló a ház előtt. Az épület vadi új, mindene kifogástalan! Nagyon szépek a szobák! Még arra is ügyeltek, hogy a szobákat 1 ajtóval leválasszák a folyosótól. A lift szintén vadi új, baromi csendes és gyors.
A szobában a Wi-fi kifogástalan, asztalok és székek is vannak, még jó, hogy hoztunk laptopot.
Érkezéskor kifizettem a szobákat bankkártyával, és meg is kaptuk a kulcsokat. Nem kellett kifizetni a városi illetéket.
Green Energy Hotel
Duplaágyas szoba

Lepakoltunk, felfrissültünk, mivel el ültük a lábainkat:), és irány a belváros-természetesen autóval. A Stare Miesto környékén parkoltunk le, 10,6 pln volt a parkolás 17 órától 20 óráig, utána nem kellett fizetni.
Mivel 5-en vagyunk, úgy gondolom, 5-10 perc alatt a kocsival a centrumban vagyunk, és nem kell fejenként 3,20 pln-ért villamosjegyet vennünk-természetesen ez 1 útra szól.
Naszóval bementünk, és letettük a kocsit és sétáltunk.
Ja és kerestünk pénzváltót.
Maly Rynek
Mögöttünk a Posztócsarnok

Egész nap kellemes napsütés és meleg volt! Végre eljutottunk a Maly Rynek-en keresztül a  Rynek Glóvny-ra.
Ez a tér akkor kezdett megtelni igazán élettel. Akkor kezdett lemenni  a Nap.
Tökéletes hangulata volt, a virágárusok jól megférnek a konflisokkal, és a Szent Mária Tempolmmal, illetve  a Posztócsarnok fenséges látványával.

Aztán ahogy kezdtük körbesétálni, és mire kijöttünk a Posztócsarnokból, addigra ki lett világítva minden!
Minden esetre fantasztikus látvány a kivilágított Rynek Glóvny a kivilágított épületeivel!
A Posztócsarnkban egyébként ajándéktárgyakat lehet kapni marha drágán-máshol olcsóbb-bár szépek: kristálypoharak, hűtőmágnesek, kézzel festett üveg karácsonyfadíszek, faragott dobozok, stb:)

Aztán valamit enni szerettünk volna, és ahogy elindultunk kifelé a térről és különböző divatáru üzletek mellett mentünk el és még mielőtt a villamoshoz kiértünk volna: találtunk egy nagyszerű önkiszolgáló éttermet, tipikus lengyel ételekkel. 3 pln volt 10 dkg étel, amit te választhattál ki. Én valami tésztafélét, a többiek különböző gombócos szószokat ettek. Nagyon jól laktunk, fejenként 13-17 zloty-ból Egy hátránya, hogy innivalót nem árulnak.
Itt vacsoráztunk
Erre a napra úgy gondoltuk és a levegő is kezdett lehűlni, hogy elég lesz és vissza autóztunk a szállásunkra és eltettük magunkat másnapra.

2012. október 23. Kedd

Most reggel 7.30-van, most keltünk fel és várjuk a reggelit, azt mondták, hogy 8-kor hozzák a szobákba.
Ilyet kaptunk minden reggel:

Mai terveben szerepel, hogy megyünk a  Wieliczka bányába, illetve ha lesz idő délután 15 h-ra Auschwitz-ba.
Akkor ingyenes a belépés az Auschwitz I.-nél délelőtt 8-10-ig és 15-zárásig.

GPS-sel kb 20 perc alatt Wieliczkaban voltunk. Az egyik bekerített parkolóban parkoltunk: 15 zloty volt egész napra, közvetlen a bánya bejáratánál.
A bánya napjainkban  műemlékként, múzeumként üzemel, bár van gyógyulós része is!

A bányába csak képzett bányász idegenvezetővel lehet bemenni, angol nyelvű kisérő 72 zloty, a lengyel 52 / fő. Mi az utóbbit választottuk, és vettünk mellé egy magyar nyelvű kiadványt 12 zloty-ért.
Aztán azonnal indultunk is lefelé a sok lépcsőn. Ott nagyon huzat volt, gondolom a nyomáskülönbség miatt.

Itt egy úr várt ránk, szép fekete  bányászöltönyében.
A bányáról annyit illik tudni, hogy az UNECO világörökség része.A bányában 1996-ig folytattak kitermelést.Manapság fontos idegenforgalmi látványosság: több mint 1millió vendég látogatja évente!
Fontos azt is tudni, hogy  a bányarendszer több mint 300 km hosszú-bár ebből csak kb. 2 km-t járnak be a turisták. Az első bányaszínt 64 m-re a legmélyebb pedig 327 m-re vannak föld felszínétől. Ez mindig jó program, mivel nem függ semmilyen időjárási tényezőtől és környezettől, így rossz időben is ugyan olyan jó program, mint jó időben. Állandó 12-14 fok van bent, ami nálunk október végén kifejezetetten melegnek bizonyult nagykabátban.
Az I. szintet a III.szinttel összekötő Antonia vakakna felépítménye: 63,8 mélyen
Kopernikusz kamra 64,4 m mélyen
Stanislaw Staszic-Kamra
A Kincstárnok
Szent János-Kápolna

A Witold Budryk-Kamrából van kialakítva az a frankó kis étterem, ahol ebédeltünk.
A Varsó-kamra is abból nyílik, amit konferenciateremnek is lehet használnak.
Több mint 2 órán keresztül gyalogoltunk termekről termekre, szebbnél szebb szobrokat láttunk.
A túra végén van egy nagyon jó étterem ott ebédeltünk, nagyon finom volt.
A parkolás 15 zloty volt egész napra, a bejárat mellett.

Fél 2 körül indultunk Auschwitzba, autópályán. Az út 1 órát tartott, gyorsan ott voltunk.
Mi először Auschwitz II-Birkenau haláltáborába mentünk, az októberben 19 óráig van nyitva. A parkolásért közvetlen a bejártnál sem kellett fizetni.
Auschwitz II. Birkenau
Börtön a börtönben
Egy eredetiben megmaradt égető, amit még a németek akartak megsemmisíteni.....
Mára ennyi maradt a gázkamrákból és égetőkemencékből....
emlékmű

2 óra alatt bejártuk ez a borzalmas építményt! Nekem még ez is sok volt belőle.
Több csoport is volt, a legmegdöbbentőbb az izraeliek voltak, fiatalok, egyen öltözékben, nemzeti zászlójukkal. Ja és folyamatosan 3-4 biztonsági őrrel...
Az egyik épületben, ahová be lehetett menni, egy másik izraeli csoport zenés megemlékezést tartott, hát az is eléggé lehangoló volt.
Birkenau nagyon nagy területen fekszik, nem gondolom, hogy elég volna rá 2 óra, de nekem igen:(, elég volt...
megemlékezés...

Barakkok
Voltak tavak kiásva és medence formájú létesítmények is. A tavak alja a mai napig tele van emberi hamvakkal... az az iszap:(
Halálvasút-Auschwitz II. Birkenau

Auschwitz I. Munkatábor

Birkenautól kb 3 km-re visszafelé van Auschwitz I. Ide este 18 óráig lehetett bemenni októberben.
Nekem itt elég volt 1 óra is. Ide 8-10 és 15-zárásig ingyen lehet bemenni, illetve mindig ingyen lehet bemenni, de máskor kötelező vezetés van, amit meg kell fizetni-tehát mégsem ingyenes.
Itt található az "Arbeit macht frei" felirat az egyik kapun. Itt is rettentő sok szögesdrót található-gondolom áram volt bennük!
Lehangoló hely szintén.

ezekben az épületekben minden nemzet berendezett a maga áldozatai emlékére "múzeumot"

Az oldalsó épületekben minden nemzet berendezte a saját emberei emlékének szánt dolgokat: találunk itt ruhákat, cipőket, fényképeket és emberi hajat is.
Én minden embernek kötelezővé tenném a látogatást, hogy ez a borzalom ne történjen meg soha többet.

Itt láttuk hátul azt az épületet is, ahol az SS emberek ezreit végezte ki, égette el. A krematórim kemencéi megvannak, és megvannak azok a tepsik is amikben betolták az embereket!
Krematórium kívűlről Auschwitz I-ben
ezekben égették el emberek ezreit!
Na nekem itt jött el a vége ennek a múzeumnak a meglátogatásán.
Ezt szavakkal kifejezni nem lehet, az időjárás is ehhez a hangulathoz volt illő: borús, nyirkos, ködös volt egész nap, nem sütött ki a  Nap még egy pillanatra sem.

Nem az autópályán indultunk vissza Krakkóba, hanem a 44-es úton, hát soha többet. Aki teheti többet arra ne menjen!
Szűk, keskeny, építik és rohadt nagy forgalom van rajta. A kamionok száguldoznak: halálfélelmünk volt, ráadásul sötét volt már.
Na végre visszaértünk este 20-ra Krakkóba, itt mondtam, hogy valami barátságos helyre menjünk a mai sok borzalom után: a Galerija Krakowska lett az uticél.
Itt ettünk vacsorát és alig vártam, hogy a zuhany alatt szinte ledörzsöljem magamról az egész napos borzalmakat!

2012. október 24. Szerda
Ma reggel végre nem ködös reggelre ébredtünk.Korai volt az öröm, mert a szobából nem érzékeltük, hogy azért nincsen köd, mert fújt a szél:( Maradt a télies öltözék.
Kocsival bementünk a központba, a mai program Krakkó felfedezése volt! A Wawel melletti parkolóházban hagytuk az autót, 7,5 zloty volt óránként, 4 órát fizettünk.
Megnéztük a Wawelt, szép. Nekem annyira nem tetszett. Viszont jártunk a sárkány barlangjában, amihez több legend is fűződik.
Wawel
Kilátás a Wawelből a Visztulára

Egyikünk sem volt hajlandó múzeumi tárlatokat nézegetni. Sétáltunk a Visztula parton, hattyút etettünk. Fel voltunk öltözve, de ennyire jeges  szélre nem számítottunk...

Majd a Wawel után befizettünk egy városnéző kisautóra.Arra gondoltunk, rövid idő alatt letudjuk és még több mindent is látunk: 200 zloty volt /5 fő részére.Nem bántuk meg. Még élvezetesebb lehet jó időben:)
A vezetőnk nagyon lelkes volt:))

Az útvonal az irodájuk elől indult, ott a hölgy várt bennünket a blokkal és az úr elmesélte a tér történetét. A tér helyén volt 1 keresztény templom, ami 1801-ben leégett, most egy múzeum van a téren. Oldalt a térnek van Krakó legöregebb színháza, illetve mellette egy hotel, ahol először volt lift Krakkóban.
Innen a Rynek Glóvnyra haladtunk tovább. Hozzá kell tennem, hogy +9 fok volt és széjjel fagytunk. Előkerültek a plédek is:)
A Rynek Glónyn-amíg megálltunk perecet venni- megbüntették őket.
Na majd meg lemerült a kisautónk akksija, így a színháznál autót kellett cserélnünk.
Színház
Óváros-Flórián-kapu
Barbakán
Jagelló Egyetem

Már a Wawel látogatása alatt is széjjel fagytunk, hát még az autón:)
Majd szépen sorban minden templomnál megálltunk-sőt magyar nyelvű tájékoztatást kaptunk!
Végigjártuk az óváros főbb látnvalóit-gyalog nem lett volna ilyen hidegben energiánk hozzá.

Majd továbbmentünk a Kazimierz (zsidó) városrészben, itt is megmutatták a főbb látnivalókat:
régi temető-ami be van zárva, legrégebbi zsinagóga, stb.
zsidónegyed kereszténytemploma

Megnéztük Kazimirz király által épített keresztény templomot, ami nagyon szép belülről is!
Ide a templom udvari kapuján mentünk be, autóval.
Kifelé nem tudtunk kijönni, mert be volt zárva  a kapu és a fél kapun meg nem fértünk ki.

A sofőr megpróbálta:( nem ment. Addig feszegették a kaput, amíg jött egy pap és távírányítóval kinyitotta  a kaput.... mi meg meghaltunk a röhögéstől és kínunkban, hogy ilyet kell átélnünk-gondoltuk, hogy ár rohadtul elege van belőlünk, szíve szerint kiszórt volna bennünket....de ők voltak szerencsétlenek:))):(((
Annyira röhögtünk-amit nem illett, de nem bírtuk ki:))
Na mindegy:)!
Szerintem egész krakkói látogatásunkból ez az esemény fog szégyenszemre megmaradni...:))
régen börtön, most iskola
nagyon régi zsidó templom
Piac a zsidónegyedben
régi zsidó temető-zárva van
koedukált zsidó templom
kéznyomatok a Wawel mellett a Visztula parton

Még más épületet is megmutatott nekünk, majd kérdezte, hogy hol akarunk kiszállni, mondtuk a Wawelnél, mert ott parkolunk. Így is lett.

Mi nagyon élveztük, de agyon fagytunk, így irány a Galerija Krakowske bevásárlóközpont.
Itt ebédeltünk, erről órákat tudnék zengeni, de nem teszem. 2 óra parkolás ingyenes.

Majd 5 óra körül visszajöttünk a szállodába pihizni, nagyon hideg van kint, nem kívánkoztunk sehová. Erőt gyűjtünk holnapra, mert indulunk Zakopane-ba.

2012. október 25. Csütörtök
kedvenc pékésgem

Reggeli után, 9 körl indultunk Zakopaneba.
Az utak és a forgalom botrányosak. A kamionok senkit és semmit nem néznek.

Kb. 2 óra alatt értünk ide. Az idő ronda volt, és ködös. Egy darab hegyet sem láttunk. Mivel a szállásunkat 17 óra előtt nem tudtuk elfoglalni, így a városban a piac mellett leparkoltunk.
 Majd sétáltunk a híres, nevezetes Krupowky-n. Nekünk ez nagyon bejött:) Üzletek, éttermek, séta. Majd egy önkiszolgálószerűségben ebédeltünk: isteni rókagombát ettem burgonyával. Majd hozzá forralt bort ittunk.

Vettünk a boltban kilóra kapható tejkaramellát, többfélét.
Közben kicsit kisütött a Nap:) Egész más színben láttuk a körülöttünk lévő világot.
Zakopane piac

Aztán a  piac felé vettük az irányt, és ott nem tudtunk betelni azzal a sok szépséggel amit ott találtunk: sajtok, édességek, szőrmék, kabátok, bőrsapkák-az itthoni ár töredékéért!
Soha többet nem mennék el bőr illetve irha kabátot venni sem Olaszországba, sem Isztambulba! Itt sokkal szebb minőséget kapsz, az ottani árak töredékéért! És a Krupowky üzleteiben lévő áru minősége is kimagasló, az ára pedig az otthonihoz képest fele!

Mivel kisütött a Nap, úgy döntöttünk, hogy a Gubalowkara felmegyünk. 15 zloty volt a jegy/ fő oda vissza. Nagyon jól ki van találva, ha akarsz ha nem, a piacon át kell menni, ha oda akarsz jutni:)
Kb 2 perc alatt fent is voltunk 825 m-en, de sajnos megint beborult az idő, így csak tippelhettünk, hogy milyen szép lehet a kilátás jó időben innen fentről:)

Fent metsző szél fújt, így kellőképpen átfagyva,és mivel talán 2 bazáros volt nyitva, hamar lejöttünk.

17 óra magasságában vacsoráztunk, majd elindultunk megkeresni a szállásunkat.

Megtaláltuk: az volt maga a csoda:) Olyan igazi górál stílusban épített ház, épületek. A ház több apartmant foglal magában, 2-t kértünk és kaptunk. Nagyon otthonos és tiszta fából van minden. Nagyon tetszik. Igazából azért jöttünk Zakopane-ba, hogy ebben a Bambi Rezydencyja-ban alhassunk, amit persze nem bántunk meg, sőt elhatároztuk hogy jövő ilyenkor visszajövünk.
Rezydencija Bambi
Nagyon mutatósak, csodaszépek ezek a górál faházak, amik csak itt találhatóak meg.
Fa zsindellyel, fa, fa, fa... minden fa:) Bámulatos, egyedi, csodaszép-nincsenek rá szavak, beszéljenek a képek:
Fönt a galérián:)
lent
a 2 személyes apartman bejárata

Ma megint nem mentünk "sok" kilométert gyalog, így alig vártuk, hogy egy gyors forró zuhany után az ágyba zuhanjunk.
Holnap reggel 8.15-re hirdettem reggelit- itt reggelizünk az apartmanban-aztán indulunk haza:(

2012. október 26. Péntek
Szakadó esőre ébredtünk és nagyon viharos szélre. Nem maradt más választásunk, mint elindulni hazafelé.
Most másik útvonalat terveztünk: talán a legrövidebbet és Magyarországon nekünk jobban megfelelő autópályát, így Zakopanetól nem messze átléptük a lengyel-szlovák határt.
Zakopaneban még csak eső esett, de ahogy  aszlovák Tátra felé mentünk, egyre jobban szakad  a hó.
Majd átváltott havazásba:(
ez már Szlovákiában van
A Tátrában letarolt fák

1. A síelést Zakopanéban ismertem meg..a sétálóutcán,- télen,- azt a hangulatot?? . nagyon-nagyon tetszett, Krakkóban is jártam..Október vége már kétesélyes az időjárás miatt

1. Hú mi épp a havazást hagytuk ott, de állítólag most maradt még egy kicsi belőle! Csodaszép lehet havasan is! Örök szerelem maradt Zakopane:)
      Szerintem ott mindig jó a hangulat:) Örülök, hogy neked is tetszik!

2. Nagyon tetszik ez a részletes, sok információt tartalmazó bejegyzés. Különleges aktualitása számomra, hogy néhány nappal korábban érkeztünk meg mi is egy hasonló útról. Amennyiben érdekli megtekinthető: fotoszfera.blogspot.hu